fredag 14 juni 2013

Mycket på gång...

Hej!
Dagarna rusar förbi tycker jag, och jag har mycket på gång just nu...
Renoverar 2 gamla fönster som sitter i min papperstillverknings-verkstad. Det finns tyvärr inte många gamla fönster kvar i huset, så det gäller att vårda dem som finns. Träet är kärnfriskt trots att det har 100 år på nacken! Jag skrapar det in till träet och målar och kittar med linoljeprodukter. Ett hästjobb!! Varmluftspistol hjälper en del.
Golvet i växthuset har jag lagt av lite av varje som låg och skräpade här och där.
Slet som ett djur i 4 timmar den dagen med att först skyffla in en kubik grus i botten. Mellan stenarna ska jag fylla med sätt-sand när tid finns. 
Jag gör ett nytt försök med taklök i urnorna. Jag gjorde detta för sent förra säsongen så det rotade sig inte. Dessutom gav sig fåglarna på dem och ryckte loss det planterade...Bara för skojs skull efter vad det verkar eftersom taklöken bara ligger där bredvid...
Jag tillverkar mängder av tapet-kuvert till alla utskick med höstnyheter som ska ut + att lägga broschyrer i att dela ut på Formex.
Hade en sådan LYCKA att hitta 12 rullar exklusiv Sandbergs-tapet på överskottslagret för 5:-/rullen!! Normalpris är ju 700-800:- rulle, inget man använder till kuvert direkt i vanliga fall... En rulle räcker till c:a 45 kuvert.Jag hittar ganska ofta tapeter på Överskottslagret! Inför nyheter & Formex ska c:a 400-500 kuvert tillverkas...
Jag FÖRSÖKER få fram en cerise pappersmassa till en höstnyhet...Går inte så bra....:) För visst ÄR väl det vänstra pappret cerice?? Men när det torkar (det högra) är det absolut inte cerice om än en söt färg... Är det MÄNGDEN droppar färg som ska dubblas tro? Använde här 40 droppar rött och 4 droppar blått till 1/2 hink pappersmassa. 
I övrigt har jag tillverkat många hundra ark vanligt vitt papper i veckan för att ha ett bra lager.
Och så håller jag och Siv Andersson som skriver så ljuvliga dikter på att få fram 
ett gäng nya fina dikter till höstnyheterna.
Mitt i alltihop fick jag en idé om att trycka mina 3 favoritsafter på mitt handgjorda papper!
En är färdig, och det är "Rårörd jordgubbssaft/mos"! Av bären i silduken gör man sedan ett underbart mos.
En saft min mamma gjorde i barndomen och som jag fortsatt göra genom åren. Underbart gott!
Avslutar med en bild på syrenerna i solnedgång. Tog bilden häromdagen, men nu har de regnat bort.
Ja, det var lite av vad som hänt i veckan!
Kram Anna

13 kommentarer:

Nyanser av vitt sa...

Oj du har fullt upp vännen. Visst är pappret till vänstr cerise men....nja...det kan man inte kalla det högra. Hoppas du får fram rätt nyans.
Ha en fin helg
Kram Agneta

Maj sa...

Oh vilken underbar energi! Jag blir bara matt och tycker jag gör ingenting.....Trevlig helg!

katha´s kortmakeri sa...

Underbara bilder du visar. Recept kortet blir säkert en favorit. Ha de gott! Kram katha

Rosa i huset i vitt sa...

Ja du har fullt upp ...kan man få lite energi
ha det bra
kram Rosa

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

Hejsan.
Ja det där kan ju inte vara lätt att få fram rätt färg! Hoppas du hittar rätt snart. Vet du jag såg att du bor på samma gata som jag bodde när jag gick på gymnasiet:). Blir ju fint i ditt växthus och bra när man kan ta tillvara på lite överblivna plattor.
Ha en fin helg.
Kram Jennie

Änglarum sa...

Du ligger inte på latsidan Anna!! så roligt att bevara gamla fönster även om det är hästjobb bakom :=) fina kort..ha det gott< kram Jessica

Anonym sa...

Oj, så mycket du har hunnit med. Full fart det gillar jag...
Kram Birgitta

choicesbyannie sa...

Förstår att du har det hektiskt just nu, men härlig "göra" se det ut att ha varit.

Önskar dig en lika effektiv nästa vecka;)

Kram
Annie

Sofia sa...

Oj oj.... du har fullt upp!
Bra ide´det där med saft och sylt-kort! Ser jätte fina ut...
Kram kram
Sofia

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Ja, det verkar vara fullt upp hos dig också. Det är mycket som man ska hinna med nu på sommaren.
Önskar dig En Trevlig Midsommar!
Kram
Marie

Torpliv sa...

Du har verkligen många järn i elden, och så mycket fint du har gjort! Saftrecepten är väldigt fina, roliga att ge bort till en vän tillsammans med saft, eller med bara ingredienser om det är någon som tycker om att göra saft själv =)
Önskar dig en fin dag och en trevlig midsommar!
Kram Petra

Elsa och Helena sa...

Så mycket fint Anna!

Önskar dig en trevlig Midsommar.

KRAM Helena

Tina sa...

Såg din bild i kanten på någon annans blogg, kunde inte låta bli att heja o peppa dig. Jag skrapade 22 sexrutors till vårt orangeri för två år sedan, hur kul som helst! Ja, jag menar det hehe...

Trevlig midsommar