fredag 29 oktober 2010

Papperstillverkning

Hej!
Startade dagen med ett pass PowerYoga, och nu är det dags att gå ner i källaren och tillverka papper. Började igår, och det är väl en halv hink pappersmassa att göra åt + städning, rengörning av filtar m.m. Det lär vara varmt som en bastu där nere för jag satte igång element och luftavfuktare över natten för att torka de papper jag gjorde igår.
Gårdagens papper ska strykas så de blir plana, och ikväll sätter jag mig vid TV:n för att rätta till kanter.

Ett nygjort papper.
Pappret pressas av på ullfilt för att få fin struktur. 16 A4-ark per omgång,
och sedan pressas överskottsvattnet ur.
Pappren lyfts försiktigt och får ligga och torka på stora ramar klädda med myggnät.
Här ligger de på tork!
Ska även försöka hinna städa mitt kontor idag, en fruktansvärd oreda där...
På måndag blir det några dagars semester! Det är höstlov i skolan, och vi beslöt oss för att åka till Stockholm mån-tors.
Jag hinner med någon beställning i helgen om det är någon som behöver fylla på!
Kram Anna

1 kommentar:

Viola sa...

Det är mkt pyssel med detta..vet har ju gjort det några gånger gm åren som bildlärare..men det blir ju ett sådant vackert reslutat, ha en skön helg och så trevliga dagar i storstan, kramen